Radiodays vokser og bliver til Audiodays

Danskerne lytter som aldrig før
- Lyd, indhold, tale, musik, on-demand, radio …….
Andelen af danskere, der benytter podcast, er hastigt stigende.
Andelen af danskere, der lytter lydbøger, vokser.
Andelen af danskere, der streamer musik, er i konstant vækst.
Interessen for oplæsning af artikler er i rivende udvikling.
Og det er en tilvækst, der kommer oven i det daglige minutforbrug på radio, der ligger stabilt på mere end 100 minutter om dagen pr. dansker.
Danskerne lytter som aldrig før, og det tager Radiodays konsekvensen af og relanceres til efteråret som Audiodays, når branchen samles til den årlige fagfestival.
Audiodays sætter fokus på alle aspekter af lyd. Værdien af flowradio – direkte, live og nærværende. Podcast, uanset om den downloades 400.000 gange eller rammer en nichemålgruppe. Lydbøger, hvad enten der er tale om skønlitteratur eller faglitteratur og uanset distributionsplatform.
Center for Podcasting er i år trådt endnu mere aktivt ind i samarbejdet, og formand Søren Brunsgaard tilføjer:
”Det er skønt, at vi i Danmark kan samarbejde om at mødes en dag med fokus på det gode lydindhold. Selvom de tre produkter stadig har deres egne kendetegn, bliver overlappene større og grænserne mindre. Den gode fortælling, den relevante dokumentar, den interessante formidling eller samtale har mange holdesteder. Derfor er det en skøn tradition at samles og blive inspireret af de bedste på områderne fra ind- og udland”.
DR’s radiochef, Anette Kokholm, ser udviklingen som et naturligt skridt:
”Selvom flowradio står historisk stærkt, så er radio i dag så meget mere end flow, hvilket DR’s satsning på DR LYD og de planlagte podcastinitiativer også viser. For DR er det vigtigt, at der fortsat er en fagfestival med udgangspunkt i det danske marked, og med den planlagte relancering sikrer vi en fagfestival med et højt fagligt niveau og et seriøst bud på stedet, hvor radio møder podcast og podcast møder lydbog”.
Og netop lydbøger har været baggrunden for Danske Forlags interesse i at være med til transformation til Audiodays.
Direktør i Danske Forlag, Christine Bødtcher-Hansen siger:
”Lydbogsmarkedet er i massiv vækst, og læserne lytter som aldrig før. Samtidig udviskes grænserne mellem lydbog og podcast, og forlag og streamingtjenester har begge dele i kataloget. Så det giver rigtig god mening, at vi mødes på tværs af lydmedierne, og i Danske Forlag har vi derfor taget positivt imod invitationen og glæder os til at være med til transformationen og tilrettelæggelsen af Audiodays”.